Wednesday, December 10, 2014

Karácsonyi Terta motor akció

Terta csónakmotor reklám 1934 karácsonyakor (Vízi Sport magazin, 1934. november-december)

Tuesday, December 2, 2014

Terta

A legutóbbi szigetszentmiklósi veterán vásáron vettem ezeket: Terta csónakmotor tankok, illetve egy beállt blokk.

Friday, November 28, 2014

Rapid 175 kcm-es oldalmotor

Voltam könyvtárban egy kicsit kutatni régi újságokban és ezt a hirdetést találtam. Az újságból kiderült, hogy Enslén úr 1936-ban kezdhette el gyártani ezt a motor, mert az első hirdetést egy '36-os számban találtam.

Monday, October 27, 2014

Rapid 175

Egy 1937-es Vízi Sport folyóiratban olvastem Enslén J. Emil, gépészmérnüktől egy cikket az oldalmotorokról és abban írt egy saját gyártású csónakmotorról is, amit Rapid 175 néven hozott forgalomba. Nem tudom mennyit gyártott, de volt olyan szerencsém, hogy egyet sikerült beszereznem. Egész jó állapotban van, bár a porlasztó nem eredeti és emiatt a benzintank is egy kicsit meg lett emelve. De amúgy nincs beállva, kompresszió szuper, szerintem be is indulna....

Istros oldalmotor

Sikerült szereznem egy Istros oldalmotort, darabokban...
Remélem azért össze fogom tudni rakni. Szerintem ez a legkisebb oldalmotor, ami 100cm3 hengerűrtartalmú volt.
Így néz most ki  (egy kis takarítás azért már volt)

Monday, June 30, 2014

Breuer B. Armand: A motorcsónaksport (1923)

És még egy antik könyv, ami a motorcsónakokról, csónakmotorokról szól. Ebben csak ezt az egy hírdetést találtam, ami érdekes lehet.

Wednesday, June 18, 2014

Enslén J. Emil: A motorcsónakvezetés (1934)

Ebben a könyveben a követlezőket találtam.


1) Terta csónakmotorról egy-két kép, plusz egy hirdetés. Bár a második kép gyanús, hogy az inkább egy Istros motor, mint Terta. Legalább is Terta motort eddig hengeres tankkal láttam csak.



2) Olajozási tanácsok az akkoriban kapható csónakmotorokhoz. Igaz itt vannak (sőt!) külföldi motorok is, de az is érdekes, hogy akkoriban mi mindent lehetett kapni itthon (ezek közül nekem van egy Johnson Seahorse 32 V45 1931-ből)



Tuesday, June 17, 2014

Evezősök és motorcsónakosok kézikönyve (1938)

Ebben az 1938-ban kiadott könyvben találtam rá, hogy egy ideig Bergsman magyar König néven gyártotta a motorjait (a Königtől vásárolt licenc alapaján), amjd 1938-tól King néven hozta forgalomba.

Saturday, June 14, 2014

Jalsoviczky Géza: A tűzgépek, vagyis a folyékony és gáznemű melegtartó anyagokkal hajtott összes belsőégésű mótorok szerkezete és kezelése (1925)

Ez a könyv is most került hozzám. 1925-ös. Azért vettem meg, mert volt egy fejezet a csónakmotorokról és kíváncsi voltam miket írnak benne (a címben nem helyesírási hiba van, hanem ez az erdeti címe a könyvnek).
Csónakmotorokról igaz csak pár oldal volt, de így megtudhattam, hogy M.Á.G. Rt (Magyar Általános Gépgyár) is gyártott csónakmotort, ráadásul négyüteműt. Persze azért az amerikai motorok sem maradhattak ki.
Valaki hallott már erről a magyar típusról? Ha igen, akkor várok minden információt róla.



Mihályi Ernő: Csónakok és Csónakmotorok (1929)

Ezt a könyvet nem olyan régen vettem egy könyvaukción. Sajnos a kiadás pontos dátuma nincs benne a könyvben, csupán a szövegből lehet sejteni, hogy 1929-ben adták ki.
Érdekes, hogy ekkor már azért voltak magyar csónakmotorok (Istros-Paulini), de ezekről nem esik szó ebben a könyvben.

Viszont találtam benne egy másik, ismeretlen könyvből származó kis cikket a Kovács féle motorról. Érdemes ezt is végigolvasni, mert ez is hozzátartozik a magyar csónakmotor-gyártás történetéhez. Ha minden igaz, akkor erről a motorról van szó: Kovács-féle csónakmotor (ebből a képből is látszik, hogy e tényleg eljutott a világ minden pontjára, mert ezt Finnországban használták a 2. világháborban, legalább is a szöveg szerint).


Thursday, January 9, 2014

Terta csónakmotorok

Egy kis kutatás után sikerült némi információt összeszedni a Terta csónak oldalmotorokról is, amit a Telefongyár gyártott. Valószínű 1932-ben kezdték el gyártani a német  Neue Effzett Motorenfabrik liszensze alapján. Egy régi hajós könyv szerinte volt belőle Terta 105 és Terta 115, ami valószínű, hogy a hengerűrtartalmára utalt (cm3). Valószínű, hogy ezek a motorok egyike lehetett az alapja.



Ezen az oldalon még van néhány kép a motorról és egy korabeli kis Híradó részlet is menet közben.

Ha esetleg valakinek van ilyen motorja, akkor kérem jelezze felém, hogy legalább láthassak egy ilyet élőben. Persze szívesen meg is veszem ;-).