Friday, December 20, 2013

Buday szabadalom

És találtam még egy szabadalmat Buday Béla tervező és Buday István hajómérnök nevén 1956-ból. A címe nem meglepő: Csónakfarmotor. Íme:

Thursday, December 19, 2013

Bergsmann szabadalom

Persze, ha már találtam egy szabalmat csónakmotorról, rögtön felötlött bennem hátha van még több is. Így gyorsan elkezdtem kereseni az adatbázisban a többi típus gyártójára is. Így találtam meg Bergsmann Sándor asztalos segéd szabadalmát 1934-ből, ami szintén egy kibillentő szerkezetről szól. Íme:



Tuesday, December 17, 2013

Istros szabadalom

Egy kicsit elkezdtem a múltban keresgélni, hátha lehet valami információt még megtudni a magyar gyártású csónakmotorokról. A korábban elküldött cikket ismét átolvasva találtam egy érdekes megjegyzést a kibillentő szertkezet fejezetnél:
"A vízben levő hinár ellen még nem termett ellenszer azonban  az Istros-motorost sem hozhatja zavarba, mert a törvényesen védett kibillentő szerkezet kézi emeltyűjét megnyomja, miáltal motorja előre billen és a probeller kiemelkedik a vízből, amikor is kényelmesen megszabadíthatja a propellert a rácsavarodott hínártól. Ugyancsak kitünő szolgálatot tesz a kibillentő szerkezet a sekélyvizű parton való kikötésnél, miáltal a propellert megóvja a mederrel való érintkezéstől."
Gondoltam rákeresek, hátha meg lehet találni az erről szóló szabadalmat és kb. két perc keresés után rá is találtam a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalára. Még két perc és meg is lett Paulini Géza csónak-oldalmotor készítő szabadlma a kibillentő szerkezetről, amit 1933. május 15-én adott be. Íme: Billenő szerkezet csónak-oldalmotorhoz




Thursday, June 27, 2013

Csapágy, szimering kiszedés

Némi szenvedés után sikerült kiszedni az egyik csapágyat és szimeringet a forgattyús házból. Nem volt egyszerű: egy kis rezsón melegítés és egy belső csapágykihúzó segített a végén. Sajnos így is tönkre ment a szimering, de majd szerzek újat.

Tuesday, June 25, 2013

Seeger gyűrű

Találtam egy érdekes rugós fém lapkát a főtengely egyik végén. Fogalmam sem volt róla mi a fene ez, de egy rövid telefonbeszélgetés után Zsolt rájött mire gondolok és elárulta, hogy ez a rugós izé egy Seeger gyűrű. Azt is elmondta, hogy egy speciális fogóval le is lehet szedni. Így gyorsan vettem is egyet és tényleg....ezzel könnyen leszedtem.
Itt a célszerszám és leszedés utén a Seeger gyűrű.

Friday, May 10, 2013

Még egy cikk a Buday csónakmotorokról

Ez a cikk a Hajó magazin 32. számában jelent meg. Ha esetleg valakinek meg van ez az újság és megválna tőle kérem írjon nekem. Köszönöm.
 

Wednesday, April 10, 2013

Egy új szerzemény: B-175 bemutatása az Autó Motor újságban

Ma sikerült megszerzni az Autó Motor újság 1958. március 1-jei számát, amiben bemutatják a Buday B-175-ös csónakmotort. Érdemes végigolvasni a cikket.



Tuesday, April 9, 2013

Istros katalógus

És itt van egy Istors katalógus is. Ezt a csónakmotort a Paulini Géza gyártotta.



Thursday, March 28, 2013

Bergsman csónak és csónakmotor katalógus

A mai napra egy igazi csemege következik: egy Bergsman csónak és csónakmotor katalógus. Itt lehet látni a King csónakotort, ami a német König csónakmotor licence alapján készült a Bergsman csónaküzemben.

Monday, March 4, 2013

Buday anayagok

És itt vannak az ígért anayagok a Buday csónakmotorokról. Persze ezek már azok, amelyeket a Győri Szerszámgépgyárban készítettek Buday Béla liszensze alapján.

Ez egy korabeli Keravill katalógusból van.

És mivel meg akartuk hódítani a világot, ezért angol hajós újságban is hírdették

A német nyelvű prospektust már korábban feltettem.

Thursday, February 21, 2013

Sirály és Buday ismertetők


Sikerült egy lelkes csónakmotorgyűjtőtől kölcsönkapnom egy-két korabeli csónakmotor katalógust és közte volt a Sirály és Buday motorokról is néhány. Hát én közkinccsé teszem, hátha érdekel még valakit.
Az első egy Sirály szórólap



A következő a "Sirály" csónakoldalmotor műszaki és kezelési utasítása



Thursday, February 7, 2013

Darabokban

Mivel nem sikerült beindítani a kis Buday motort, Zsolt úgy döntött, hogy darabokra szedi megnézni, mi lehet a baj. Belül szép tiszta volt, úgy tűnik, hogy az előző tulajdonos szépen kitisztította, viszont valószínű, hogy neki sem sikerült beindítani és ezért nem bajlódott vele tovább. De mi nem adjuk fel. Jönnek az újabb probálkozások: először megpróbáljuk a lendekereket újramágnesezni, mert lehet, hogy az évek alatt meggyengült és nem elág erős a szikra.
Itt van néhány kép a szétszedett motorról.






Wednesday, February 6, 2013

Lendkerék lehúzó

Jó sok hallgatás után ismét itt vagyok. A szétszereléssel egy kicsit megakadtam, mert nem tudtam egyedül leszedni a lendkereket. Viszont megtudtam, hogy van egy célszerszám hozzá és szerencsére lehetett is kapni belőle a Vaterán, így most már van nekem is egy lendkerék lehúzóm. Így néz ki:
Komoly szerkezet! Viszont ezzel pillanatok alatt leszedtem a lendkereket, így most már tudok tovább haladni a szétszedéssel. Amúgy egy Bosch liszensz alapján gyártott lendkerék van rajta.

Thursday, January 10, 2013

Sirály - 5500112

Tegnap sikerült egy fél órácskát kimenni a garázs-műhelybe és elkezdtem szétszedni a Sirálykát. Hát azért a magyar ipar tudott valamit. Olyan helyen vannak csavarok, amik gyakorlatilag elérhetetlenek. Bár lehet, hogy csak rossz felén kezdtem neki a szétszedésnek. Azért sikerült elég jól szétbombázni. Itt van néhány kép.

Ilyen volt, amikor megkaptam....
És most ilyen állapotban van
Ez pedig a gyári szám. Ebben az esetben a kipufogóba ütve, mert ez sem mindig itt van. De hát, akkor még nem volt ISO9000, meg SixSigma, meg Lean, hanem Béla bácsi beütötte valahova. Ebből azért kiderül, hogy 1955-ben gyártották, azaz 58 éve.